vineri, 16 martie 2012

CVI - Citadela de Saint -Exupery (1)


"Dar tu nu comunici decat printr-un ceremonial. Caci daca, distrat, asculti aceasta muzica si privesti acest templu, nimic nu se va naste in tine si nu vei fi hranit. Iata pentru ce nu am alt mijloc de a-ti explica viata catre care te chem decat angajandu-te cu forta in ea si hranindu-te cu ea. Cum ti-as putea explica aceasta muzica, fiindca nu e de ajuns s-o asculti, daca nu esti pregatit a fi coplesit de ea? Atat de aproape de a muri in tine este imaginea domeniului, pentru a nu lasa in urma decat moloz. Un cuvant ironic, un somn agitat, un zgomot care sa te jeneze, si iata-te privat de credinta. Iata-te refuzat. Iata-te asezat pe prag, cu usa inchisa in spatele tau, cu totul separat de lume, care nu mai e decat in suma de obiecte goale. Caci nu comunici cu obiectele, ci cu nodurile care le leaga.
Cum te-as putea face sa te inalti, cand tu te desprinzi cu atata usurinta?
De aici vine importanta ceremonialului meu, cand trebuie sa te salvez de la a distruge tot atunci cand ramai singur la poarta casei tale.
Iata pentru ce il condamn pe cel ce tulbura cartile si le amesteca.
Eu te cladesc si te pastrez asa cum esti, nu hranindu-te mereu, caci nu aceasta este slabiciunea inimii tale, ci facand sa fii mereu drum bine croit, poarta larg deschisa, templu bine contruit pentru a primi. Vreau sa fii instrument ce te asteapta muzicianul.
Iata pentru ce ti-am spus ca poemul pe care ti l-am rezervat este insasi ascensiunea ta.
Doar cei care refac drumul pierdut si regasesc fiintele pe care le-au risipit in ruina ajung la adevarata cunoastere.
Vreau sa-ti arat patria ta, singura in care spiritul tau se poate misca.
Iata pentru ce iti spun ca esti eliberat de constrangerea mea si ea iti aduce singura libertate care conteaza.Ca tu numeai libertate acea putere pe ca o ai de a-ti demola templul, de a amesteca cuvintele poemului, de a egaliza zilele pe care ceremonialul meu le cladise in bazilica. Libertate de a face pustiu. Si unde te vei afla?
Eu numesc libertate eliberarea ta.
Iata pentru ce am spus o data : libertate a sclavului sau a omului, respect al putreziciunii sau al carnii sanatoase? Dreptate pentru om sau pentru pleava umana? Impotriva ta, prin tine, pentru tine sunt drept. Si, desigur, sunt nedrept pentru netrebnic, sau pentru neghiob, sau pentru omida ce nu s-a transformat, caci ii oblig sa renunte la ceea ce sunt si sa se implineasca. "

Photo : Eugenia Mangra

Niciun comentariu: